darooB

مطالب آموزشی پزشکی

darooB

مطالب آموزشی پزشکی

  • ۰
  • ۰

کاروتنوئیدها چیست؟

کاروتنوئیدها (Carotenoids) رنگدانه هایی هستند که از طریق مصرف میوه ها و سبزیجاتی با رنگ های قرمز ، نارنجی ، زرد و سبز به بدن ما میرسد. آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و خاصیت ضد سرطان دارند.

ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. علاوه بر این مسئولیت توانایی ما در درک رنگ ها را نیز بر عهده دارد.

سه کاروتنوئید در رژیم غذایی شامل لوتئین ، زاکزانتین و مزو می باشند. زاکزانتین رنگدانه موجود در ماکولا (“رنگدانه ماکولا”) را تشکیل می دهد که از میلیون ها سلول گیرنده نور واقع در این ناحیه کوچک شبکیه مرکزی محافظت می کند.

به طور خاص ، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی رنگدانه ماکولا باعث کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از نور آبی پر انرژی روی شبکیه می شود که اعتقاد بر این است که در توسعه دژنراسیون ماکولا نقش دارد.

همچنین ، نور آبی طول موج کوتاه تری نسبت به دیگر نور مرئی دارد ، که به راحتی در چشم پراکنده می شود و باعث تابش خیره کننده و کاهش حساسیت کنتراست و حدت بینایی می شود. رنگدانه ماکولا تاثیر نور آبی بر بینایی را کاهش می دهد و به این ترتیب از سلامت چشم محافظت می کند.

ادامه مطلب...

  • ۹۹/۰۲/۱۴
  • سمیرا کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی